Ostatnia aktualizacja 27 lutego 2022 przez AO
Gala finałowa II edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin i Powiatów Rzeczypospolitej Polskiej „Samorządowy Lider Edukacji” odbyła się w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, wzięło w niej udział ok. 250 osób, przedstawiciele gmin i powiatów, oraz świata nauki.
– Poprzeczka w tym roku została postawiona wyżej, należało zdobyć minimum 90 punktów na 150 u trzech niezależnych recenzentów – opisywał proces weryfikacji wniosków Michał Kaczmarczyk. Każdy recenzent przyznawał od zera do 50 punktów, w dwuetapowej procedurze. – Na początku oceniający pracowali na podstawie raportów samooceny przygotowanych przez gminy, traktując je jako punkt wyjścia do analizy – mówił. Recenzenci następnie weryfikowali dane wskazane w ankiecie, korzystając z wielu źródeł, w tym z danych ministerstw, organizacji samorządowych, prowadzili także audyty w wybranych gminach, a nawet weryfikowali informacje i sprawdzali opinie na portalach społecznościowych. – Są recenzenci, którzy incognito odwiedzali gminę, by zasięgnąć informacji – mówił dr Kaczmarczyk.
Komisja złożona z naukowców reprezentujących kilka ośrodków akademickich z całej Polski oceniała samorządy pod kątem jakości prowadzonej przez nie lokalnej polityki edukacyjnej. Eksperci, pracujący pod kierunkiem prof. Dariusza Rotta, członka prezydium Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rzeczoznawcy Ministerstwa Edukacji Narodowej, badali m.in. jaki procent budżetu gmina przeznacza na edukację, ilość inwestycji oświatowych, wysokość środków zewnętrznych pozyskanych na oświatę; uczestnictwo w ogólnopolskich i regionalnych programach mających na celu rozwój szkolnictwa, sportu, rekreacji, jakie oryginalne projekty w zakresie kształcenia są wprowadzane na terenie placówek oświatowych, jakie certyfikaty i nagrody otrzymały placówki oświatowe; poziom pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży; ofertę sportową i rekreacyjną w gminie; sukcesy gminnych placówek oświatowych.
Gminy i powiaty, które brały udział w projekcie, oceniane były za działalność oświatową z trzech ostatnich lat. Badanie obejmowało przede wszystkim szkoły, w tym osiągnięcia uczniów i nauczycieli, ale również działalność kulturalną jednostek budżetowych – w gminie Zielonki były to Centrum Kultury, Promocji i Rekreacji w Zielonkach, Gminna Biblioteka Publiczna w Zielonkach, a także kluby sportowe, świetlice i inne.
Każda z najlepiej ocenionych gmin została zaprezentowana na forum, odczytano fragmenty opinii. O gminie Zielonki usłyszeliśmy: – Gmina wzorcowa, która kontynuuje wysoki poziom działań w zakresie lokalnej polityki edukacyjnej. Komisja zwraca uwagę na aktywność w zakresie wspierania nauczania indywidualnego, organizowanie zajęć rozwijających zainteresowanie uczniów, a także wspomagających uczniów w nauce, prowadzonych z rozmachem akcji otwartych szkół i zajęć dla dzieci i młodzieży w czasie ferii zimowych, programy profilaktyki sportowej, kolejne inwestycje w bazę materialną, już bardzo wysoko ocenioną w poprzedniej edycji. Baza materialna gminy Zielonki należy do najnowocześniejszych w regionie i jest systematycznie rozwijana, to zdanie recenzent zakończył trzema wykrzyknikami – zażartował na koniec dr Michał Kaczmarczyk.
W konkursie oceniono ponad 140 gmin i powiatów. Gmina Zielonki znalazła się w ścisłej czołówce, otrzymując wyróżnienie Primus dla 16 najlepiej ocenionych samorządów w całej Polsce,obok takich gmin i miast jak Ełk, Jarosław, Kórnik, Krosno, Olsztyn, Poznań czy Zakopane. Gmina Zielonki uzyskała 144 punkty na 150 możliwych, co oznacza, że każdy z trzech niezależnych recenzentów przyznał naszej gminie niemal maksymalną liczbę punktów.
Warto przy tym przypomnieć, że wójt Król został wyróżniony w ubiegłym roku również elitarnym tytułem Mecenasa Wiedzy, przyznawanego prezydentom, burmistrzom, wójtom i starostom charakteryzującym się szczególnym i indywidualnym zaangażowaniem w sprawy oświaty.
– To, że jesteście z nami w tej pięknej auli oznacza, że macie się czym pochwalić i inwestowanie nie jest dla was pustym hasłem. Warto budować gospodarkę opartą na wiedzy – mówiła Prezes Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego Grażyna Kaczmarczyk. – Certyfikat to także odpowiedzialność. Jesteście w gronie liderów edukacji, a to zobowiązuje – podsumowała.
– Ta nagroda jest to potwierdzenie spójnej polityki władz samorządowych, które dbają o rozwój oświaty, edukacji, sportu i kultury, a jest to potwierdzenie dobrej drogi rzeszy nauczycieli i młodzieży. (…) Osobiście oceniałem Zielonki i jest to modelowy przykład dobrze zarządzanej małej gminy – komentował specjalnie dla gminy Zielonki profesor Dariusz Rott.