Ostatnia aktualizacja 6 listopada 2024 przez AO
Stojąc w obliczu codziennych wyzwań, jakie niesie organizacja transportu publicznego, pracujemy nad wprowadzeniem nowych rozwiązań w komunikacji publicznej na terenie naszej gminy. Naszym głównym celem jest stworzenie takich tras i rozkładów jazdy, które będą najlepiej odpowiadać na potrzeby jak największej liczby osób korzystających z komunikacji.
Oczekiwania są różne: niektórzy potrzebują dodatkowych przystanków, inni szybszych połączeń. Wszystkie decyzje podejmujemy przede wszystkim na podstawie wniosków mieszkańców zebranych na zebraniach wiejskich i w urzędzie.
Przygotowujemy szereg zmian, które – mamy nadzieję – będą ułatwiać codzienne podróże. Staramy się odpowiedzieć na głosy wielu grup: osób na co dzień dojeżdżających do pracy czy szkół, osób starszych, rodziców podróżujących z dziećmi, a także osób, które z komunikacji korzystają okazjonalnie. Zależy nam na stworzeniu sieci połączeń komunikacyjnych, która zaspokoi potrzeby naszej społeczności.
Jesteśmy otwarci na dalsze Państwa sugestie i opinie. Rozumiemy, że przy każdej zmianie mogą pojawić się obawy i różne emocje, bo oczywiste jest, że nigdy nie zadowolimy wszystkich – staramy się jednak, by finalnie zaproponować rozwiązania najbardziej sprzyjające większości.
Oto, co przede wszystkim przyniosą nadchodzące zmiany:
- Nowe trasy, częstsze kursy i realizacja połączeń pojazdami wielkopojemnymi (przegubowymi)
- Lepszy dostęp do kluczowych miejsc – by dojazdy do pracy, szkoły czy urzędów były szybsze i bardziej komfortowe
207 – planowana zmiana trasy – autobus pojedzie z Trojanowic do pętli Krowodrza Górka przez Zielonki Marszowiec, ale z większą częstotliwością niż obecnie i obsłuży trasę linii 287, która docelowo zostanie zlikwidowana.
Mieszkańcy Trojanowic zyskają większą częstotliwość kursów, a mieszkańcy Marszowca połączenie z centrum Zielonek i Krakowem.
247 – na czas budowy ronda trasa została wydłużona do pętli Zielonki Marszowiec, ale wystąpiliśmy do ZTP o zgodę na zostawienie takiej trasy na stałe.
Dzięki temu mieszkańcy Marszowca zyskają połączenie z Bibicami i możliwość wjazdu do Krakowa z pętli na Górce Narodowej, a mieszkańcy Bibic zyskają dodatkowe połączenie do cmentarza i alternatywny wjazd do Krakowa po przesiadce na pętli na Marszowcu.
250 – na linii planujemy zwiększyć ilość połączeń o 4 dodatkowe kursy. Na przedmiotowe działania konieczne jest uzyskanie zgody Gminy Michałowice i Kocmyrzów – Luborzyca. Otrzymaliśmy już akceptację z Gminy Michałowice czekamy na zgodę z Gminy Kocmyrzów – Luborzyca.
267 – planowana jest zmiana trasy tak, aby wjazd do Krakowa odbywał się ulicą Krakowskie Przedmieście zamiast ulicą Marszowiecką.
Skrócenie trasy tej linii zapewni mieszkańcom Korzkwi i Grębynic szybszy dojazd do Krakowa.
297 – zamierzamy skrócić trasę do Górki Narodowej z dotychczasową częstotliwością kursowania.
Zapewni to mieszkańcom Bolenia, Bosutowa, Dziekanowic i Węgrzc szybszy dojazd do Krakowa.
307 – uzyskaliśmy zgodę na zmianę autobusów zwykłych na przegubowe w dni powszednie w roku szkolnym, ze względu na często zgłaszane uwagi odnośnie przepełnienia autobusów.
Zmiana ta znacząco poprawi komfort jazdy pasażerów.
317 – to nowe połączenie komunikacyjne utworzone w wyniku starań gminy Zielonki. Linia przyspieszona 317 połączyła Zielonki Marszowiec z Dworcem Głównym.
W celu sprawnej obsługi podróżnych powstały też dwa dodatkowe przystanki zlokalizowane przy ulicy Galicyjskiej, więc prosimy pasażerów o zwracanie uwagi na nowy układ peronów na pętli Zielonki Marszowiec.
O powyższe zmiany zawnioskowaliśmy do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Linia 317 już została uruchomiona, na linii 307 zmiana taboru nastąpi od 9 listopada. Na decyzję o wprowadzeniu pozostałych zmian jeszcze czekamy i będziemy o nich informować na bieżąco.
Jednocześnie informujemy, że od dnia 9 listopada 2024 r. trasa nocnej linii aglomeracyjnej 917 zostanie skrócona do pętli Górka Narodowa P+R, przy zachowaniu przesiadek na inne linie nocne odjeżdżające ze wskazanej pętli w kierunku centrum Krakowa.
Szacuje się, że zaplanowane do wprowadzenia zmiany spowodują wzrost kosztów za komunikację publiczną dla Gminy Zielonki o około 300 tysięcy złotych rocznie i przy obecnej stawce za wozokilometr wyniosą za 2024 rok niemal 7 mln złotych. Dodatkowo od nowego roku Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie planuje wprowadzić wyższą stawkę za wozokilometr.