Skip to main content
search
Aktualności

Nowe spojrzenie na komunikację publiczną – ważne zmiany !

By 6 listopada 2024No Comments

Ostatnia aktualizacja 6 listopada 2024 przez AO

Stojąc w obliczu codziennych wyzwań, jakie niesie organizacja transportu publicznego, pracujemy nad wprowadzeniem nowych rozwiązań w komunikacji publicznej na terenie naszej gminy. Naszym głównym celem jest stworzenie takich tras i rozkładów jazdy, które będą najlepiej odpowiadać na potrzeby jak największej liczby osób korzystających z komunikacji.

Oczekiwania są różne: niektórzy potrzebują dodatkowych przystanków, inni szybszych połączeń. Wszystkie decyzje podejmujemy przede wszystkim na podstawie wniosków mieszkańców zebranych na zebraniach wiejskich i w urzędzie.

Przygotowujemy szereg zmian, które – mamy nadzieję – będą ułatwiać codzienne podróże. Staramy się odpowiedzieć na głosy wielu grup: osób na co dzień dojeżdżających do pracy czy szkół, osób starszych, rodziców podróżujących z dziećmi, a także osób, które z komunikacji korzystają okazjonalnie. Zależy nam na stworzeniu sieci połączeń komunikacyjnych, która zaspokoi potrzeby naszej społeczności.

Jesteśmy otwarci na dalsze Państwa sugestie i opinie. Rozumiemy, że przy każdej zmianie mogą pojawić się obawy i różne emocje, bo oczywiste jest, że nigdy nie zadowolimy wszystkich – staramy się jednak, by finalnie zaproponować rozwiązania najbardziej sprzyjające większości.

Oto, co przede wszystkim przyniosą nadchodzące zmiany:

  • Nowe trasy, częstsze kursy i realizacja połączeń pojazdami wielkopojemnymi (przegubowymi)
  • Lepszy dostęp do kluczowych miejsc – by dojazdy do pracy, szkoły czy urzędów były szybsze i bardziej komfortowe

207 – planowana zmiana trasy – autobus pojedzie z Trojanowic do pętli Krowodrza Górka przez Zielonki Marszowiec, ale z większą częstotliwością niż obecnie i obsłuży trasę linii 287, która docelowo zostanie zlikwidowana.
Mieszkańcy Trojanowic zyskają większą częstotliwość kursów, a mieszkańcy Marszowca połączenie z centrum Zielonek i Krakowem.

247 – na czas budowy ronda trasa została wydłużona do pętli Zielonki Marszowiec, ale wystąpiliśmy do ZTP o zgodę na zostawienie takiej trasy na stałe.
Dzięki temu mieszkańcy Marszowca zyskają połączenie z Bibicami i możliwość wjazdu do Krakowa z pętli na Górce Narodowej, a mieszkańcy Bibic zyskają dodatkowe połączenie do cmentarza i alternatywny wjazd do Krakowa po przesiadce na pętli na Marszowcu.

250 – na linii planujemy zwiększyć ilość połączeń o 4 dodatkowe kursy. Na przedmiotowe działania konieczne jest uzyskanie zgody Gminy Michałowice i Kocmyrzów – Luborzyca. Otrzymaliśmy już akceptację z Gminy Michałowice czekamy na zgodę z Gminy Kocmyrzów – Luborzyca.

267 – planowana jest zmiana trasy tak, aby wjazd do Krakowa odbywał się ulicą Krakowskie Przedmieście zamiast ulicą Marszowiecką.
Skrócenie trasy tej linii zapewni mieszkańcom Korzkwi i Grębynic szybszy dojazd do Krakowa.

297 – zamierzamy skrócić trasę do Górki Narodowej z dotychczasową częstotliwością kursowania.
Zapewni to mieszkańcom Bolenia, Bosutowa, Dziekanowic i Węgrzc szybszy dojazd do Krakowa.

307 – uzyskaliśmy zgodę na zmianę autobusów zwykłych na przegubowe w dni powszednie w roku szkolnym, ze względu na często zgłaszane uwagi odnośnie przepełnienia autobusów.
Zmiana ta znacząco poprawi komfort jazdy pasażerów.

317 – to nowe połączenie komunikacyjne utworzone w wyniku starań gminy Zielonki. Linia przyspieszona 317 połączyła Zielonki Marszowiec z Dworcem Głównym.
W celu sprawnej obsługi podróżnych powstały też dwa dodatkowe przystanki zlokalizowane przy ulicy Galicyjskiej, więc prosimy pasażerów o zwracanie uwagi na nowy układ peronów na pętli Zielonki Marszowiec.

 

O powyższe zmiany zawnioskowaliśmy do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Linia 317 już została uruchomiona, na linii 307 zmiana taboru nastąpi od 9 listopada. Na decyzję o wprowadzeniu pozostałych zmian jeszcze czekamy i będziemy o nich informować na bieżąco.

Jednocześnie informujemy, że od dnia 9 listopada 2024 r. trasa nocnej linii aglomeracyjnej 917 zostanie skrócona do pętli Górka Narodowa P+R, przy zachowaniu przesiadek na inne linie nocne odjeżdżające ze wskazanej pętli w kierunku centrum Krakowa.

 

Szacuje się, że zaplanowane do wprowadzenia zmiany spowodują wzrost kosztów za komunikację publiczną dla Gminy Zielonki o około 300 tysięcy złotych rocznie i przy obecnej stawce za wozokilometr wyniosą za 2024 rok niemal 7 mln złotych. Dodatkowo od nowego roku Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie planuje wprowadzić wyższą stawkę za wozokilometr.

Close Menu
 
8 grudnia 2024
The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.
Skip to content