Ostatnia aktualizacja 6 marca 2022 przez AO
13 listopada 2018 r. na węźle Modlnica w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podpisano umowę na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa. Wykonawcą będzie wyłonione w przetargu konsorcjum firm tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje, że inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2023 r. Północna Obwodnica Krakowa (S52) ma być dwujezdniową drogą ekspresową łączącą węzeł Modlnica z węzłem Kraków – Mistrzejowice. Długość POK to 12 km 327 m, z czego 6,7 km biec ma po terenie gminy Zielonki, przez 6 miejscowości: Zielonki, Bibice, Węgrzce, Bosutów, Dziekanowice, Batowice. Koszt zaprojektowania i wykonania zadania to 1,428 mld zł.
Jezdnia dla każdego z kierunków jazdy będzie miała po 3 pasy ruchu. Do istniejącego węzła Modlnica (gm. Wielka Wieś) zostaną dobudowane 4 łącznice, a na trasie powstaną 3 węzły: węzeł Zielonki zespolony z dwoma rondami (skrzyżowanie POK z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez ZDW Trasą Wolbromską), węzeł Węgrzce (skrzyżowanie z drogą krajową E7) i węzeł Batowice (skrzyżowanie z drogą powiatową 1256K) oraz 3 tunele – tunel pod miejscowością Zielonki i rzeką Prądnik o długości 870 m, tunel pod wzgórzem w Batowicach o dł. 653 m i tunel na terenie Krakowa pod wzgórzem „Syberia” o dł. 98 m; a także 27 obiektów mostowych i 20 km dróg zbiorczych dojazdowych do obsługi ruchu lokalnego. Wykonawca ma przygotować projekt, wybudować drogę i uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych).
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas podpisania umowy podkreślił, że realizacja tej inwestycji jest zwieńczeniem kilkunastoletnich starań i realizacją wyborczych zobowiązań powziętych przez rząd PiS. – Warto mieć marzenia i nie ulegać złudnym stwierdzeniom, że nie da się zbudować drogi, która jest oczekiwana przez mieszkańców Krakowa i okolicznych gmin, a także podróżujących z całej Polski przejeżdżających przez to miasto. Mam osobistą satysfakcję, że starania się ziściły – podsumował minister Adamczyk i podziękował wszystkim, którzy się do tego przyczynili, m.in. GDDKiA o. w Krakowie, samorządowi województwa małopolskiego, który był odpowiedzialny za przygotowanie decyzji środowiskowej i samorządowi Krakowa oraz gminy Zielonki w osobie wójta Bogusława Króla. – Takie drogi są silnikiem rozwoju – dodał.
Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński przypomniał, że dzięki północnemu odcinkowi obwodnicy Kraków, jako drugie miasto w Polsce, będzie miał pełen ring. – Północna Obwodnica Krakowa jest obecnie jedną z największych drogowych inwestycji w kraju, która jest współfinansowana ze środków unijnych Przedsięwzięcie to znajduje się pod szczególnym nadzorem resortu. Patrzymy na ten projekt, jako na ważną inwestycję prorozwojową dla regionu i ważną arterię dla całego kraju – zaznaczył minister Kwieciński.
Wójt gminy Zielonki Bogusław Król poinformował, że Północna Obwodnica jest bardzo oczekiwaną przez mieszkańców inwestycją i podkreślił, że ponad w połowie przebiega przez teren gminy Zielonki. Zapewnił o woli pomocy samorządu gminy Zielonki przy jej realizacji. Dodał, że w połączeniu z projektowaną przez Zarząd Dróg Wojewódzkich nową Trasą Wolbromską POK pozwoli na udrożnienie komunikacyjne obszaru położonego na północ od Krakowa.
Nowy odcinek S52 połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79.
MKF