Skip to main content
search
Północna Obwodnica Krakowa

Północna obwodnica widziana z Zielonek. Wójt B. Król

By 6 sierpnia 2013No Comments

Ostatnia aktualizacja 6 sierpnia 2013 przez admin

Szanowni Państwo
W związku z rosnącym zainteresowaniem mieszkańców sprawami tzw. północnej obwodnicy Krakowa oraz różnorodnymi opiniami i stanowiskami, postanowiłem o otwarciu wydzielonej zakładki tematycznej na naszej stronie www i poleciłem podległym sobie służbom przekazywanie informacji. Ta droga elektronicznej komunikacji z Państwem wydaje się dzisiaj najlepszym medium, w którym możemy na bieżąco umieszczać docierające do nas informacje i dokumenty, ale także umieszczać stanowiska, wystąpienia, ustalenia i  opinie władz gminy Zielonki. Wszystkich zainteresowanych zachęcam do częstych odwiedzin i przesyłania swoich opinii.

 

Często jestem pytany o moje stanowisko w sprawie północnej obwodnicy Krakowa. Aktualne stanowisko, niezmienione od ponad 10 lat, to stanowisko wyrażone w porozumieniu z Radnymi Gminy Zielonki i zawarte w projekcie nowego studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego gminy Zielonki. Propozycja władz gminy lokuje tę drogę w dokładnie w pasie tzw. „rezerwy”, istniejącej od ponad 40 lat. Dokument studium jest polityką kształtowania przestrzeni gminy i wymaga uzyskania przez gminę opinii i uzgodnień od ponad 30 różnych instytucji. Projekt studium w lipcu br. został skierowany do opiniowania i uzgadniania. Aktualnie spływają opinie i postanowienia szeregu instytucji w w/w sprawie. Niektóre z nich są negatywne, w związku z zaproponowaną przez władze gminy kategorią i lokalizacją na mapie gminy projektu urbanistycznego tzw. północnego obejścia Krakowa.
Wracając jednak do ustaleń projektu  nowego Studium, przedstawię w krótkim zarysie dwa ważne aspekty: kategorię drogi mającą stanowić północną obwodnicę Krakowa oraz proponowaną jej lokalizację.
Kategoria drogi
 Od kilku lat preferujemy kategorię drogi „G” – głównej, nie „GP” – głównej przyspieszonej, nie „S” – szybkiego ruchu, nie „E” – ekspresowej, nie „A” – autostradowej,  z uwagi na: parametry wzniesień, parametry łuków, minimalne odległości zjazdów, liczbę kolizji z istniejącym zagospodarowaniem, strefy oddziaływania na środowisko w tym na doliny rzek: Prądnika, Bibiczanki, Sudołu Dominikańskiego, Dłubni.
Kategoria „G” jest do zaakceptowania przez władze gminy Zielonki, rozumiejące potrzebę budowania dróg o znaczeniu regionalnym. To w podstawowych założeniach droga: pobierz plik (*.jpg)
– dwujezdniowa w każdym kierunku,
– to droga z kilkumetrowym pasem rozdzielającym,
– to droga komunikująca główne, promieniście dochodzące do Krakowa, istniejące ciągi dróg: krajowej, wojewódzkiej i powiatowych,
– to droga możliwie najmniej kolizyjnie krzyżująca się z ważnymi istniejącymi ciągami drogowymi prowadzącymi do Krakowa,
– to kategoria i parametry odcinka dwujezdniowego drogi od Ronda Ofiar Katynia w kierunku Olkusza,
– to droga  z krótkimi rozwiązaniami tunelowymi (przy dużych różnicach istniejących wzniesień), umożliwiającymi budowę zjazdów i skrzyżowań możliwie najmniej kolizyjnych,
– to droga z wydzielonymi dodatkowymi pasami dla lewo i prawo skrętów,
– to pas terenu w którym można by było w przyszłości zlokalizować nawet pomysły tramwajowe lub szynobusowe, a może nawet metro w relacji – os. Bohaterów Września (Nowa Huta) – Bronowice, Krowodrza i dalej lotnisko w Balicach,
– to towarzyszący drodze pas terenu w którym winna być zlokalizowana infrastruktura komunalna: magistrale ścieków socjalno – bytowych, magistrale wodociągowe, główne odwodnienia dla terenów sąsiednich i istniejących głównych krzyżujących się ciągów drogowych, magistrala gazownicza, itd.

Proponowany w studium gminy Zielonki projekt możliwej lokalizacji przebiegu drogi przewiduje:
– zawężenie w aktualnie obowiązujących planach zagospodarowania przestrzennego gminy Zielonki pasa gruntu nie objętego planem z 200 m (niektórzy nazywają potocznie ten obszar „rezerwą”, choć prawnie ten pas nie ma takiego statusu w planach zagospodarowania gminy Zielonki) do pasa około 45 metrów gruntów z zakazem zabudowy – pobierz plik , pobierz plik pobierz plik
– poszerzenie pasów wyłączonych z zabudowy w miejscach przecięcia z głównymi ciągami drogowymi: drogi powiatowe, droga wojewódzka Kraków – Wolbrom i droga krajowa E 7 Kraków – Warszawa, w celu lokalizacji skrzyżowań o dobrych parametrach,
– rozwiązanie bardzo istotnego problemu dla ponad 500 właścicieli gruntów i kilkudziesięciu właścicieli budynków, którzy od ponad 40 lat nie mają ostatecznych rozstrzygnięć dotyczących ich nieruchomości (kto, kiedy i za ile ewentualnie wykupi ich nieruchomości i mieszkania?). Należy zrozumieć zniecierpliwienie tych ludzi, bo przemija drugie pokolenie i problem ograniczeń w prywatnym, ale także gminnym inwestowaniu istnieje.
– najmniejsze dla środowiska zagrożenie,
– uwzględnienie w znacznej mierze rozwiązań koncepcyjnych opracowanych i przyjętych w latach 2005 – 2006 i współfinansowanych przez Miasto Kraków, Zarząd Województwa Małopolskiego z  udziałem finansowym gminy Zielonki.

 Do dnia dzisiejszego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wyraziła formalnego zainteresowania  finansowaniem północnej obwodnicy. Gminy Zielonki nie stać na odszkodowania i wykupy gruntów od prywatnych właścicieli.  Skala wykupów samych gruntów bez zabudowań, to dla przykładu: 50 mb szerokości pasa x 7.000 mb długości daje powierzchnię około 35 ha, po cenach w gminie Zielonki daje to kilkadziesiąt milionów złotych. Sama gmina na zakupy gruntów przeznacza rocznie do około 1 miliona złotych – takie są realne możliwości finansowe.

Szanowni Państwo
 Sprawa północnej obwodnicy Krakowa wzbudzała i coraz częściej wzbudza emocje. Wyrażając przez ponad 10 lat stanowisko  gminy i jej mieszkańców oraz właścicieli gruntów, wielokrotnie podkreślałem złożoność problemu, ale też podkreślałem, że interes mieszkańców, właścicieli, ale również interes gminy przy wszystkich rozwiązaniach musi być słyszalny i brany pod uwagę. Dziękuję za każdy głos wsparcia, za każdy nawet głos krytyczny. Nie chciałbym byśmy w ramach naszej gminnej wspólnoty samorządowej dali się poróżnić. Jestem głęboko przekonany, że gmina ma prawo do kształtowania strategii swojego rozwoju, wyznaczania priorytetów, korzystania z szans, oczywiście mając na uwadze uwarunkowania zewnętrzne. Dlatego nasz głos w tej sprawie musi być słyszalny.

                                                  Bogusław Król
                                             Wójt Gminy Zielonki

W załączeniu :
1. Roboczy fragment mapy z projektu Studium skierowanego do opiniowania i uzgodnień – pobierz plik, pobierz plik,  pobierz plik
2. Wizualizacja drogi w kategorii “G” (głównej) – pobierz plik

 

 

Close Menu
 
28 marca 2025
The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.
Skip to content