Ostatnia aktualizacja 14 listopada 2024 przez TN
Postępowanie w przypadku zagrożenia aktem terrorystycznym
PROCEDURA 4 U – Uważaj, Uciekaj , Ukryj się, Udaremnij Atak
Osoba, która przyjęła zgłoszenie o podłożeniu ładunku wybuchowego,
albo zauważyła w obiekcie przedmiot niewiadomego pochodzenia, mogący być
ładunkiem wybuchowym, jest obowiązana o tym powiadomić:
WYBRANE PROBLEMY
PRZYGOTOWANIA INSTYTUTU NA WYPADEK WYSTĄPIENIA ZAGROŻENIA
4 U – Uważaj, Uciekaj, Ukryj się, Udaremnij Atak
Zagrożenie – sytuacja lub stan, które komuś zagrażają lub w których ktoś
czuje się zagrożony”,
a także „ktoś, kto stwarza taką sytuację”
Zagrażać – 1) „postraszyć kogoś, aby zmusić go do określonego zachowania”;
2) „stać się dla kogoś lub czegoś realnym niebezpieczeństwem”.
1. Wybrane zasady działania w sytuacji zagrożenia aktem terrorystycznym
Zasady postępowania w przypadku, gdy jesteś świadkiem
zdarzenia o charakterze terrorystycznym
1/5
„4U”
1. Uważaj!
2. Uciekaj!
3. Ukryj się!
4. Udaremnij atak!
Uwaga: wg Narodowego Programu Antyterrorystycznego w obszarze
zapobiegania i reagowania na zdarzenia o charakterze
terrorystycznym
Zasady postępowania w przypadku, gdy jesteś świadkiem
zdarzenia o charakterze terrorystycznym
2/5
UWAŻAJ – zwracaj uwagę na nienaturalne zdarzenia
i zachowania osób, nigdy nie bądź obojętny
• każdy kto zauważy miejscowe zagrożenie, jest obowiązany niezwłocznie powiadomić:
– osoby znajdujące się w strefie zagrożenia,
– służbę ochrony obiektu/kierownika jednostki
organizacyjnej,
• w przypadku braku możliwości powiadomienia ww. osób
zadzwoń na nr 112 – centrum powiadamiania ratunkowego.
Zasady postępowania w przypadku, gdy jesteś świadkiem
zdarzenia o charakterze terrorystycznym
3/5
UCIEKAJ – jeśli usłyszysz wybuch lub strzały – nie podchodź
• nie próbuj pakować, zbierać swoich rzeczy (plecaki, komputery), życie jest cenniejsze;
• uciekaj bez względu na to jak zachowują się inni, informuj mijane osoby o zagrożeniu
• jeśli na swojej drodze spotkasz inne osoby, pomóż im w ucieczce, zabierz je z sobą;
• jak najszybciej opuść zagrożony teren, staraj się pozostać niewidocznym, chowając się za przeszkodami;
• kiedy uciekasz, staraj się mieć ręce widoczne, tak aby nie uznano cię za zagrożenie;
• jeśli znajdujesz się na otwartym terenie, biegnij zygzakiem, co chwila zmieniając kierunek;
• jeśli udało ci się uciec, powstrzymuj innych od powrotu/wejścia w zagrożoną strefę, nie wracaj na miejsce zdarzenia;
• po znalezieniu się w miejscu bezpiecznym, zadzwoń na nr tel. 112.
Zasady postępowania w przypadku, gdy jesteś świadkiem
zdarzenia o charakterze terrorystycznym
4/5
UKRYJ SIĘ – jeśli ucieczka nie jest możliwa lub jest zbyt
niebezpieczna
• zamknij i/lub zablokuj drzwi, zabarykaduj np. stołem lub krzesłami itp.;
• wyłącz wszystkie światła;
• zachowaj ciszę, wyłącz / wycisz wszystkie urządzenia elektroniczne
np. swój telefon;
• połóż się na podłodze z dala od drzwi i okien, ukryj się za dużym obiektem, pamiętaj twoje ukrycie nie może stać się pułapką, w miarę możliwości powinno być:
– niewidoczne dla strzelca,
– zdolne zapewnić ci ochronę, jeśli strzały zostaną oddane w twoim
kierunku,
– nieograniczające możliwości ruchu;
• zadzwoń na nr 112 (jeśli sprawca jest blisko i nie możesz mówić – nie rozłączaj się);
• wychodź dopiero gdy jesteś pewny, że zagrożenie minęło lub gdy możesz uciec.
5/5
UDAREMNIJ ATAK – jeśli nie możesz się ukryć ani uciec, gdy twoje
życie jest bezpośrednio zagrożone
Walkę traktuj jako formę ostatecznego ratunku, wszelkimi możliwymi metodami i środkami:
• wykorzystaj czynnik zaskoczenia, działaj z fizyczną agresją;
• wykorzystaj wszelkie dostępne podręczne środki – jako broń;
• współpracuj z innymi osobami;
• próbuj unieszkodliwić / obezwładnić napastnika.
•
Uwaga: w pierwszych sekundach i minutach podczas zdarzenia o charakterze
terrorystycznym to TY jesteś odpowiedzialny za siebie i swoich
bliskich. Bądź uważny, działaj zdecydowanie i chroń swoje życie
Postępowanie w przypadku znalezienia się
w sytuacji zakładniczej
Jeśli znalazłeś się wśród zakładników wykonuj wszelkie polecenia
terrorystów:
• nie stawiaj oporu, gdy usłyszysz strzały – nie uciekaj, a jeśli to możliwe spróbuj schować się za najbliższą osłoną;
• nie odwracaj się tyłem do terrorystów;
• nie zwracaj na siebie uwagi terrorystów;
• nie dyskutuj z terrorystami, nie zadawaj zbędnych pytań;
• nie wykonuj poleceń terrorystów w sposób gwałtowny;
• unikaj dłuższego kontaktu wzrokowego z terrorystami, to może
wzbudzić ich agresję;
• zawsze pytaj o pozwolenie, gdy chcesz np. wstać, otworzyć torbę, skorzystać z toalety itp.;
• staraj się dyskretnie ich obserwować oraz zapamiętać jak najwięcej szczegółów, może to pomóc organom ścigania na dalszym etapie działań;
• pamiętaj o tym, że nie wszyscy porywacze muszą się ujawnić w tym samym momencie, mogą znajdować się wśród nas.
Uwaga: Twoim zadaniem powinno być przetrwanie
Postępowanie w trakcie operacji
antyterrorystycznej – odbicia zakładników
Staraj się zachować spokój, wykonuj polecenia antyterrorystów:
• nie uciekaj z miejsca zdarzenia;
• nie wykonuj gwałtownych ruchów;
• połóż się na podłodze i spróbuj znaleźć jakąś osłonę, trzymać ręce
na wysokości głowy;
• nie próbuj pomagać, nie atakuj terrorystów;
• słuchaj rozkazów i instrukcji grupy antyterrorystycznej i nie zabieraj
jej czasu na zadawanie zbędnych pytań;
• gdy usłyszysz strzały, połóż się na ziemi lub staraj się schować,
za najbliższą osłonę;
• w chwili odbicia – po rozkazie antyterrorystów – wychodź jak najszybciej, nie zatrzymuj się, by zabrać rzeczy osobiste, zawsze istnieje ryzyko wybuchu lub pożaru;
•
Uwaga: pamiętaj, że do czasu potwierdzenia twojej tożsamości możesz być
traktowany jak potencjalny terrorysta.
Przykład
4. Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze powszechnie obowiązujące
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń
i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwościach organów w tych sprawach
(Dz. U. z 2013 r. poz. 96)
Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze mogą być wykorzystane wyłącznie w sytuacji rzeczywistego zagrożenia.
Wykorzystanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach treningów
i ćwiczeń dotyczących systemów wykrywania i alarmowania możliwe jest po ogłoszeniu rozpoczęcia treningów lub ćwiczeń przez właściwe terytorialnie organy administracji publicznej, z 24-godzinnym wyprzedzeniem, w środkach masowego przekazu i w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie. Ogłoszenie zawiera informacje o zakresie i zasięgu terytorialnym prowadzonego treningu lub ćwiczenia.
Decyzje o wprowadzeniu lub ogłoszeniu sygnału alarmowego lub komunikatu ostrzegawczego,
a także o ich odwołaniu, podejmuje właściwy terytorialnie organ administracji publicznej.
Na terenie miasta Krakowa sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze mogą być przekazywane w następujący sposób:
1) akustyczny system alarmowy – system syren;
2) środki masowego przekazu – TV, radio, internet, telefonia komórkowa.
W takiej sytuacji kierujący akcją może wydać decyzję ewakuacji osób
z zagrożonego obiektu przed przybyciem policji.
4) Ewakuacją kieruje osoba odpowiedzialna za ewakuację zgodnie z „Planem
Ewakuacji”, zachowując spokój i opanowanie, aby nie dopuścić do przejawów paniki.
3. AKCJA ROZPOZNAWCZO – NEUTRALIZACYJNA ZLOKALIZOWANYCH
ŁADUNKÓW WYBUCHOWYCH
1) Po przybyciu do obiektu policjanta lub policyjnej grupy interwencyjnej administrator obiektu powinien przekazać im wszelkie informacje dotyczące zdarzenia oraz wskazać miejsca zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń obcego pochodzenia i punkt newralgiczne w obiekcie. Policjant lub dowódca grupy policjantów przejmuje kierowanie akcją, a administrator obiektu winien udzielić mu wszechstronnej pomocy podczas jej prowadzenia.
2) Na wniosek policjanta, kierującego akcją, administrator obiektu podejmuje decyzję o ewakuacji użytkowników i innych osób z obiektu – o ile wcześniej to nie nastąpiło.
– Przed ewakuacją obiektu należy w miarę możliwości otworzyć drzwi i okna
pomieszczeń zagrożonych i sąsiednich, a urządzenia i odbiorniki wyłączyć
z sieci zasilania.
– Ewakuowane osoby przed opuszczeniem budynku powinny zabrać ze sobą
rzeczy osobiste, takie jak torby, torebki, plecaki, ubrania, przenośne
radioodbiorniki itp., co pozwoli prowadzącym przeszukanie uniknąć straty
czasu na identyfikowanie pozostawionych przedmiotów tego rodzaju.
– Klucze pracownicy pozostawiają w drzwiach.
– Należy wyłączyć główne zasilanie elektryczne oraz pozostałe media w budynku.
– Kierujący akcją ewakuacyjną informują pracowników o miejscu ewakuacji
i miejscu zbiórki po zakończeniu akcji.
– Ewakuację prowadzi się w sposób zorganizowany, po oznakowanych drogach
zgodnie z planem ewakuacji.
– Należy sprawdzić – czy wszyscy pracownicy opuścili pomieszczenia.
– W czasie ewakuacji należy zapewnić właściwą organizację ruchu osób
opuszczających obiekt oraz umożliwić ominięcie przez ewakuowanych rejonu
zagrożonego wybuchem.
– Zdecydowanie przeciwdziałać trzeba gromadzeniu ewakuowanych osób
w bezpośrednim otoczeniu zagrożonego obiektu.
3) Dalszym poszukiwaniem, identyfikacją i rozpoznawaniem zlokalizowanych
przedmiotów, rzeczy urządzeń obcych oraz neutralizowaniem ewentualnie podłożonych
ładunków wybuchowych zajmują się uprawnione i wyspecjalizowane jednostki
organizacyjne Policji, przy wykorzystaniu specjalistycznych środków technicznych.
4) Przed ewakuacją obiektu należy w miarę możliwości otworzyć drzwi i okna
pomieszczeń zagrożonych i sąsiednich, a urządzenia i odbiorniki wyłączyć z sieci
zasilania.
5) Policjant kierujący akcją, po zakończeniu działań, przekazuje protokolarnie obiekt
administratorowi, który pisemną notatką zawiadamia Wójta o przebiegu zdarzenia..
4. POTRZEBY W PRZYPADKU PRZEDŁUŻAJĄCYCH SIĘ DZIAŁAŃ
Wójt Gminy może wnioskować do Wojewody Małopolskiego o użycie pododdziałów Sił Zbrojnych w szczególnej sytuacji wymagającej wykonania zadań specjalnych, m.in. poszukiwawczo – ratowniczych, ewakuacji poszkodowanej ludności i mienia, izolowania obszaru występowania zagrożeń lub miejsca prowadzenia akcji ratowniczej, wykonywania prac zabezpieczających, ratowniczych i ewakuacyjnych przy zagrożonych obiektach budowlanych, prowadzenia prac wymagających użycia specjalistycznego sprzętu technicznego.
Komendant Komendant Powiatowy lub Komisariatu Policji w Zielonkach może wystąpić z wnioskiem do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie o skierowanie dodatkowych sił i środków na miejsce zdarzenia w przypadku niewystarczającej ilości własnych sił i środków.
W przypadku dużej ilości rannych oraz niedostatecznej ilości łóżek w Szpitalu Powiatowym w Krakowie do innych szpitali w Krakowie.
5. PODSTAWY PRAWNE
1.Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t.j. tj. z dnia 1 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2023 r. poz.122.),
2.Ustawa o ochronie przeciwpożarowej tj. z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 275)
Załącznik nr 1
do Instrukcji alarmowej w przypadku zgłoszenia o podłożeniu lub znalezieniu ładunku wybuchowego w obiekcie użyteczności publicznej
Wskazówki do prowadzenia rozmowy ze zgłaszającym o podłożeniu „bomby”
1.Rozmowę prowadzi się spokojnie i uprzejmie. Rozmówca (osoba odbierająca informację powinna starać się podtrzymać rozmowę, przedłużając czas jej trwania.
2.W trakcie rozmowy dążyć do uzyskania możliwie jak największej iloci informacji
o zgłaszającym i posiadanej przez niego wiedzy o terenie lub obiekcie zamachu oraz
o podłożonym ładunku wybuchowym. W tym celu zadawać następujce pytania:
– gdzie podłożono bombę?
– dlaczego bomba została podłożona?
– jak ona wygląda?
– kiedy nastąpi wybuch?
– jakie warunki muszą być spełnione by nie doszło do wybuchu bomby?
Pytania powyższe i inne uzależnione będą od konkretnej sytuacji.
3. Zgłaszającemu uświadomić możliwość spowodowania śmierci lub zranienia osób
postronnych w wyniku wybuchu.
Termin zgłoszenia:………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………..
Data i godzina zgłoszenia:……………………………………………………………………………………….
Płeć i wiek zgłaszającego:
Głos i język zgłaszającego
Odgłosy w tle rozmowy:…………………………………………………………………………….
Uwagi dodatkowe:…………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………
Powiadomić natychmiast:
1.Administratora, tel………………………………………………………………………………………………..
2.Policję , tel. 997 lub ………………………………………………………………………………………….
3.Zgłoszenie przyjmującego :
Załącznik nr 2
do Instrukcji alarmowej w przypadku zgłoszenia o podłożeniu lub znalezieniu ładunku wybuchowego w obiekcie użyteczności publicznej
……………………………….. ………………., dnia………………………
Protokół nr ……….
z przeprowadzonego rozpoznania minersko – pirotechnicznego
w dniu ………………………………………….
W godzinach od ……………….. do ……………….. przeprowadzono rozpoznanie minersko-
pirotechniczne w ………………………………………………………………………………………
Odpowiedzialny za wykonanie rozpoznania………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………
1. Zakres przeprowadzonego rozpoznania:…………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Wyniki i wnioski z wykonanego rozpoznania:………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Obiekt, teren po zakończeniu rozpoznania o godz. ……………….. przekazano
……………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………….. …………………………………..
Dowódca rozpoznania
Przyjmujący obiekt, teren
Uwagi:……………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………
ALARM O „INCYDENCIE BOMBOWYM”. JAK POSTĘPOWAĆ W SYTUACJACH OTRZYMANIA ZGŁOSZENIA O PODŁOŻENIU „BOMBY”?
Szanowni Państwo,
pojawiające się co jakiś czas zgłoszenia o podłożeniu ładunku wybuchowego wymagają działania na miejscu wielu służb – Policji, Straży Pożarnej, często służb medycznych i technicznych (Pogotowie Gazowe, Pogotowie Energetyczne) etc. Dodatkowo wskazać należy także na inne koszty „fałszywych alarmów”, jak m. in.: zakłócenia normalnego toku pracy (odwołanie odlotów, wyjazdów, produkcji), utrudnienia w załatwieniu codziennych spraw (zamknięcie urzędu, wyproszenie interesantów czy klientów). Itd.
Sprawdzenie pirotechniczne budynku wspomagane pracą policyjnego psa specjalnie przeszkolonego na wykrywanie materiałów wybuchowych koordynowane jest z działaniem służb kryminalnych, które weryfikują realność zagrożenia i ustalają sprawców wywołania alarmu, gdy kontekst wskazuje, że może on być fałszywy.
Dla każdego zgłoszenia powstaje m. in. specjalna rekomendacja funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego Policji, którzy określają, czy konieczne będzie przygotowanie ewakuacji osób znajdujących się w miejscu zagrożonym.
Dotychczas w Małopolsce nie odnotowaliśmy ani jednego zgłoszenia o „incydencie bombowym”, które nie okazałoby się fałszywe.
Najczęściej alarmy takie wywoływane są w budynkach użyteczności publicznej. Działania podejmowane przed przybyciem na miejsce służb koordynowane są przez administratorów obiektów, którzy – w wielu przypadkach – prawidłowo szacują ryzyko prowadzenia ewakuacji (na przykład w placówkach medycznych) i uciążliwość dezorganizacji funkcjonowania instytucji spowodowanej odwoływaniem zaplanowanych na dany dzień zadań i obowiązków urzędowych.
Wykonane opisanych poniżej czynności zwykle pozwala właściwie ocenić sytuację i wyeliminować zagrożenie – bez konieczności przeprowadzenia ewakuacji.
Jak powinni postępować administratorzy budynku po uzyskaniu informacji o tym, że w obiekcie może znajdować się ładunek wybuchowy?
* Administrator obiektu (terenu) lub osoba odpowiadająca za jego bezpieczeństwo kieruje akcją do czasu przybycia na miejsce Policji,
* O otrzymaniu zgłoszenia lub odnalezieniu podejrzanego przedmiotu należy niezwłocznie powiadomić Policję. Można dzwonić na numer alarmowy 997 lub 112,
Co można zrobić, pozostając w kontakcie z dyżurnym Policji?
– Jeżeli w informacji o podłożeniu “bomby” nie wskazano konkretnego miejsca, na polecenie kierownika (administratora) obiektu użytkownicy poszczególnych pomieszczeń (pracownicy instytucji) powinni sprawdzić swoje miejsca pracy i bezpośrednie otoczenie, pod kątem ujawnienia przedmiotów „podejrzanych” – nieznanego pochodzenia, których dotychczas tam nie było,
– Pomieszczenia ogólnodostępne (korytarze, klatki schodowe, windy, toalety, piwnice, pomieszczenia gospodarcze, strychy) oraz najbliższe otoczenie zewnętrzne obiektu, sprawdzają osoby wyznaczone przez administratora obiektu lub służby ochrony odpowiedzialne za bezpieczeństwo w danej instytucji,
– W przypadku ujawnienia podejrzanego przedmiotu nie należy zbliżać się bezpośrednio do niego ani dotykać go. Natychmiast informację o odnalezieniu przedmiotu przekazać trzeba administratorowi obiektu lub osobom (służbom) odpowiadającym za bezpieczeństwo na tym terenie. (Należy dążyć do ustalenia ewentualnego właściciela ujawnionego przedmiotu – często okazuje się, że przedmiot należy do pracownika czy interesanta)
* O zagrożeniu „incydentem bombowym” w uzasadnionych przypadkach (np. awaria związana z „alarmem”) należy powiadomić także służby, takie jak np.: pogotowie ratunkowe, straż pożarną, pogotowie gazowe, pogotowie wodno-kanalizacyjne, pogotowie energetyczne.
Zawiadamiając Policję o pozyskaniu informacji o możliwości podłożenia „bomby” należy podać przede wszystkim :
– rodzaj wskazanego w otrzymanym zgłoszeniu zagrożenia (na przykład „ma wybuchnąć bomba”)
– źródło informacji o zagrożeniu (informacja telefoniczna, wiadomość e-mailowa przesłana na skrzynkę odbiorczą, ujawnienie podejrzanego przedmiotu – na przykład pozostawionej walizki);
– w przypadku zgłoszenia telefonicznego o podłożeniu „bomby” treść rozmowy ze zgłaszającym, w przypadku informacji otrzymanej drogą elektroniczną – treść komunikatu,
– numer telefonu, na który przekazano informację o zagrożeniu oraz dokładny czas jej przyjęcia lub adres mailowy (pocztowy) na który wpłynął komunikat,
– w przypadku odnalezienia niepokojącego przedmiotu – opis miejsca jego odnalezionego oraz opis przedmiotu,
– adres, numer telefonu i nazwisko osoby przekazującej otrzymaną informację.
Dyżurny potwierdzając przyjęcie zgłoszenia, może pozostawać w kontakcie z przedstawicielem instytucji przekazującym zgłoszenie, aby poinformować o tym, jaka rekomendacja funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji została wydana w zakresie przeprowadzania ewakuacji.
Identyfikacją zagrożenia związanego z odnalezieniem podejrzanego przedmiotu oraz jego ewentualną neutralizacją zajmują się wyłącznie wyspecjalizowane jednostki Policji.
Wykonane powyżej czynności zwykle pozwalają właściwie ocenić sytuację i wyeliminować zagrożenie –
bez konieczności przeprowadzenia ewakuacji.
– Jeżeli jednak administrator obiektu zdecyduje o ogłoszeniu ewakuacji, należy zachować spokój, sprawnie opuszczać wskazany teren zabierając rzeczy osobiste.
Po przybyciu Policji na miejsce „incydentu bombowego”, policjanci przejmują kierowanie akcją. Należy wykonywać polecenia policjantów.
I. CEL ZADANIA
Przygotowanie personelu do działania w przypadku zgłoszenia o podłożeniu lub znalezieniu ładunku wybuchowego na terenie obiektów użyteczności publicznej.
Przedstawienie zasad i procedur postępowania w przypadku otrzymania informacji
o podłożeniu ładunku wybuchowego w obiektach użyteczności publicznej.
II. WARUNKI OPERACYJNE REALIZACJI ZADANIA
1. Utrudnienia związane z przerwami w dostawach energii elektrycznej.
2. Utrudnienia w zapewnieniu łączności pomiędzy służbami.
3. Wystąpienie chaosu informacyjnego i elementów paniki, możliwy chaos organizacyjny.
4. Niepokój wśród personelu oraz presja czasu.
5. Usytuowanie budynków użyteczności publicznej.
6. Zablokowanie linii telefonicznych.
7. Wzrost liczby fałszywych alarmów, blokada ciągów komunikacyjnych oraz „szum medialny”.
8. Przekazywanie i powielanie nieprawdziwych informacji – dezinformacja.
9. Inne – których na obecnym etapie nie można zdefiniować.
III. PRZEDSIĘWZIĘCIA DO WYKONANIA W RAMACH ZADANIA
LP. ZADANIE CZYNNOŚCI W RAMACH ZADANIA ORAZ SPOSÓB REALIZACJI WYKONAWCA
1. ALARMOWANIE ORAZ KIEROWANIE AKCJĄ DO CZASU PRZYBYCIA POLICJI NA MIEJSCE ZDARZENIA Osoba, która przyjęła zgłoszenie
o podłożeniu ładunku wybuchowego, albo zauważyła w budynku przedmiot niewiadomego pochodzenia, mogący być ładunkiem wybuchowym, jest obowiązana o tym powiadomić:
administratora budynku lub jego zastępcę, który powiadamia
o zdarzeniu KP Policji oraz Kierownika;
bezpośrednio Oficera Dyżurnego KP Policji nr alarmowy 112;
pracownika ds. zarządzania kryzysowego
w Urzędzie Gminy. Personel osobowy
Administrator budynku
Zastępca Administratora Budynku
Oficer Dyżurny
KP Policji
w Krakowie
Pracownik
ds. Zarządzania Kryzysowego
Do czasu przybycia Policji akcją na miejscu kieruje administrator obiektu, a w czasie jego nieobecności osoba przez niego upoważniona lub zastępca. Administrator budynku
Zastępca Administratora budynku
Pracownik ds. Zarządzania Kryzysowego za pośrednictwem Oficera Dyżurnego KP Policji
jest poinformowany o zaistniałym zdarzeniu. Oficer Dyżurny
KP Policji
Pracownik
ds. Zarządzania Kryzysowego
Poinformowanie telefonicznie WZK Starostwa Powiatowego
o wystąpieniu zdarzenia: Pracownik
ds. Zarządzania Kryzysowego
2. EWAKUACJA OBEKTU Administrator budynku przed przybyciem Policji lub na wniosek policjanta kierującego akcją podejmuje decyzję
o ewakuacji pracowników oraz innych osób z budynku zgodnie z opracowanym planem ewakuacji. Administrator budynku
Zastępca Administratora budynku
Pracownik BHP
3. AKCJA POSZUKIWAWCZA ŁADUNKU WUBUCHOWEGO
PO UZYSKANIU INFORMACJI O JEGO PODŁOŻENIU Identyfikacją i rozpoznawaniem zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń obcych oraz neutralizowaniem
ewentualnie podłożonych ładunków wybuchowych zajmują się uprawnione
i wyspecjalizowane jednostki organizacyjne Policji, przy wykorzystaniu specjalistycznych środków technicznych oraz psów tropiących. Nieetatowa Grupa Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego
KP Policji
w Krakowie
4. AKCJA ROZPOZNAWCZO-NEUTRALIZACYJNA ZLOKALIZOWANYCH ŁADUNKÓW WYBUCHOWYCH Zespół Minersko- Pirotechniczny Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycz.
KW Policji
w Krakowie
IV. KONCEPCJA DZIAŁANIA
A. TRYB URUCHAMIANIA ZASOBÓW Wykonawcy
1. Osoba, która przyjęła zgłoszenie o podłożeniu ładunku wybuchowego albo zauważyła w obiekcie przedmiot niewiadomego pochodzenia mogący być ładunkiem wybuchowym, natychmiast zawiadamia:
Administratora obiektu lub jego zastępcę;
Policję, nr alarmowy 112;
Pracownika ds. Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie Gminy Zielonki • Administrator budynku lub jego zastępca
• Personel osobowy
• Pracownik sekretariatu
• Oficer Dyżurny KP Policji w Krakowie
• Pracownik ds. Zarządzania Kryzysowego
2. Pracownik ds. Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie Gminy informuje WBZK Starostwa Powiatowego w Krakowie.
Bieżące raportowanie z przebiegu zdarzenia na adres mailowy: wzk@powiat.krakow.pl • Pracownik ds. Zarządzania Kryzysowego
• WZK Starostwa Powiatowego w Krakowie
3. Administrator budynku lub jego zastępca powiadamia Policję w przypadku otrzymania przez niego bezpośredniej informacji od zamachowcy o podłożeniu ładunku wybuchowego na terenie danego obiektu.
Osobom przyjmującym zgłoszenie o podłożeniu ładunków wybuchowych oraz administratorom obiektu nie wolno lekceważyć żadnej informacji na ten temat
i każdorazowo powinni powiadamiać o tym Policję, która z urzędu dokonuje sprawdzenia wiarygodności każdego zgłoszenia.
Zawiadamiając dyżurnego oficera Policji, należy podać:
treść rozmowy z osobą zgłaszającą o podłożeniu ładunku wybuchowego,
miejsce i opis zlokalizowanego przedmiotu, który może być ładunkiem wybuchowym,
numer telefonu, z którego prowadzona jest rozmowa oraz swoje imię
i nazwisko,
uzyskać od Policji potwierdzenie przyjętego zawiadomienia. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
• Oficer Dyżurny KP Policji w Krakowie
4. Administrator budynku powiadamia Kierownika lub Dyrekcję o zaistniałym zdarzeniu. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
5. Powiadomienie personelu o zaistniałym zdarzeniu przez administratora obiektu lub pracownika BHP. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku / pracownik BHP
6. Do czasu przybycia Policji akcją na miejscu kieruje Administratora obiektu,
a w razie jego nieobecności osoba przez niego upoważniona. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku / pracownik BHP
7. Kierujący akcją zarządza, aby użytkownicy pomieszczeń służbowych dokonali sprawdzenia, czy w ich pomieszczeniach znajdują się:
przedmioty, rzeczy, paczki, urządzenia itp., których wcześniej nie było i nie wnieśli ich użytkownicy pomieszczeń (a mogły być wniesione i pozostawione przez inne osoby np. interesantów);
ślady przemieszczania elementów wyposażenia pomieszczeń; zmiany
w wyglądzie zewnętrznym przedmiotów, rzeczy, urządzeń, które przedtem były w pomieszczeniu oraz emitowane z nich sygnały (dźwięki mechanizmów zegarowych, świecące elementy elektroniczne itp.). Pomieszczenia ogólnodostępne, takie jak korytarze, klatki schodowe, hole, windy, toalety, piwnice, strychy, oraz najbliższe otoczenie zewnętrzne obiektu, powinny być sprawdzone przez pracowników obsługi administracyjnej obiektu.
Zlokalizowanych przedmiotów, urządzeń, rzeczy, których (w ocenie użytkowników obiektu) przedtem nie było, a zachodzi podejrzenie, że mogą to być ładunki wybuchowe, nie wolno dotykać. O ich umiejscowieniu należy natychmiast powiadomić administratora obiektu i Policję. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
• Personel osobowy / pracownicy
8. Kierujący akcją (administrator obiektu) zapoznaje dowódcę grupy policyjnej
z posiadanymi informacjami o zagrożeniu i podjętymi w związku z tym przedsięwzięciami. Wskazuje miejsca zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń obcych i punkty newralgiczne w obiekcie. Z chwilą przybycia Policji
9. realizuje decyzje podejmowane przez dowódcę grupy operacyjnej Policji. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
• KP Policji
• Grupa Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego KP Policji
10. Administrator obiektu, zastępca administratora towarzyszy grupie policyjnej przy pracach rozpoznawczych, udzielając informacji odnośnie rozmieszczenia poszczególnych pomieszczeń w obiekcie. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
• Patrol Policji
11. Identyfikacją i rozpoznawaniem zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy urządzeń obcych oraz neutralizowaniem ewentualnie podłożonych ładunków wybuchowych zajmują się uprawnione i wyspecjalizowane jednostki organizacyjne Policji, przy wykorzystaniu specjalistycznych środków technicznych. • KP Policji
12. Decyzję o ewakuacji zagrożonego obiektu, podejmuje administrator obiektu na wniosek policjanta kierującego akcją z KP Policji , uprawnionego minera – pirotechnika sekcji minersko-pirotechnicznej lub policjanta grupy rozpoznawczo -przeszukiwawczej KWP – kierującego działaniami zabezpieczająco ochronnymi i rozpoznawczymi.
Zakres ewakuacji obiektu, uzależniony jest od występującego zagrożenia.
Ewakuację przeprowadzić w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia, przeciwdziałając powstawaniu paniki.
Przed ewakuacją obiektu należy w miarę możliwości otworzyć drzwi i okna pomieszczeń zagrożonych i sąsiednich, a urządzenia i odbiorniki wyłączyć z sieci zasilania.
Ewakuowane osoby przed opuszczeniem budynku powinny zabrać ze sobą rzeczy osobiste, takie jak torby, torebki, plecaki, ubrania, przenośne radioodbiorniki itp., co pozwoli prowadzącym przeszukanie uniknąć straty czasu na identyfikowanie pozostawionych przedmiotów tego rodzaju.
Klucze pracownicy pozostawiają w drzwiach.
Należy wyłączyć gł. zasilanie elektryczne oraz pozostałe media w budynku.
Kierujący akcją ewakuacyjną informują pracowników o miejscu ewakuacji
i miejscu zbiórki po zakończeniu akcji.
Ewakuację prowadzi się w sposób zorganizowany, po oznakowanych drogach zgodnie z planem ewakuacji.
Należy sprawdzić – czy wszyscy pracownicy opuścili pomieszczenia.
W czasie ewakuacji należy zapewnić właściwą organizację ruchu osób opuszczających obiekt oraz umożliwić ominięcie przez ewakuowanych rejonu zagrożonego wybuchem.
Zdecydowanie przeciwdziałać trzeba gromadzeniu ewakuowanych osób
w bezpośrednim otoczeniu zagrożonego obiektu. Wyznaczyć miejsce ewakuacji. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
• KP Policji
• Kierujący Nieetatową Grupą Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego KP Policji
• Zespół Minersko – Pirotechniczny Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego KW Policji
13. Policjant kierujący akcją po zakończeniu działań przekazuje protokolarnie obiekt administratorowi budynku w postaci notatki z przeprowadzonej interwencji minersko – pirotechnicznej w dniu……. zgodnie z poniższymi punktami:
Zgłaszający zagrożenie bombowe …………………………..
Czas zgłoszenia …………………………………………………….
Treść zgłoszenia …………………………………………………..
Miejsce zagrożenia ……………………………………………….
Czas interwencji …………………………………………………..
Przebieg interwencji ……………………………………………..
Wynik interwencji ………………………………………………..
Uczestnicy interwencji ………………………………………….
Dodatkowe informacje i uwagi………………………………… • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
• KP Policji w Wadowicach
• Kierujący Nieetatową Grupą Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego KP Policji Zespół Minersko – Pirotechniczny Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego KW Policji w Krakowie
14. Dopiero po przyjęciu protokolarnie obiektu od dowódcy grupy minersko-pirotechnicznej przez administratora budynku uznaje się, że nie ma w nim niebezpiecznych materiałów wybuchowych. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
• KP Policji
• Kierujący Nieetatową Grupą Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego
B. ORGANIZACJA KIEROWANIA Wykonawcy
Akcją do czasu przybycia Policji kieruje administrator budynku lub jego zastępca. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
Po przybyciu Policji na miejsce zdarzenia kierowanie akcją przejmuje dowódca grupy policyjnej. • KP Policji w Krakowie
• Kierujący Nieetatową Grupą Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego KP Policji w Krakowie
• Zespół Minersko – Pirotechniczny Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego KW Policji w Krakowie
C. PRZEDSIĘWZIĘCIA REAGOWANIA Wykonawcy
Powiadamianie o konieczności zadysponowania patrolu policji celem zabezpieczenia miejsca prowadzonych działań ratowniczych przed dostępem osób postronnych
z dużą ilością gapiów. • KP Policji
• Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
Na miejsce zdarzenia w sytuacji wybuchu ładunków wybuchowych zostaną skierowane odpowiednie siły i środki KP Policji, KP PSP w Wadowicach, a w przypadku osób poszkodowanych i rannych odpowiednie służby medyczno – ratownicze wraz z zespołami karetek medycznych. Wszelkie drogi będące w bezpośrednim sąsiedztwie zagrożonych budynków będą wyłączane
z ruchu kołowego oraz pieszego przez Policję. Wyznaczona zostanie strefa ochronna oraz miejsce ewakuacji osób. Policja zabezpiecza przejezdność dróg dla służb ratowniczo – medycznych. • KP Policji
• Kierujący Nieetatową Grupą Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego KP Policji
• Zespół Minersko – Pirotechniczny Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego KW Policji w Krakowie
• KP PSP
Dokumentowanie działań przebiega następująco:
złożenie meldunku z powstałego zdarzenia do WZK Starostwa Powiatowego ;
dokumentacja związana z prowadzonymi działaniami jest gromadzona przez Pracownika ds. Zarządzania Kryzysowego;
przyjęcie protokolarnie obiektu od dowódcy grupy minersko-pirotechnicznej przez administratora budynku. • Administrator budynku
• Zastępca Administratora budynku
• Pracownik ds. Zarządzania Kryzysowego
• WBZK Starostwa Powiatowego w Krakowie
• Grupą Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego KP Policji w Krakowie
W razie eksplozji ładunku wybuchowego na terenie lub w obrębie budynku użyteczności publicznej spowodowanego działaniem terrorystycznym lub aktem sabotażu gdzie poszkodowani zostaną ludzie, koniecznie będzie zorganizowanie współdziałania z jednostkami służb ratowniczych, Policją, Strażą, PSSE, PINB, Pogotowiem Energetycznym, Pogotowiem Gazowym. Współdziałanie w miejscu powstania incydentu organizuje Dyrektor, Kierownik lub wyznaczona osoba. Istotą współdziałania będzie wspólne skoordynowane działanie wykonawców w celu minimalizacji skutków powstałego aktu terrorystycznego z użyciem ładunków wybuchowych. W tej sytuacji niezbędne będzie udzielenie pomocy psychologicznej poszkodowanym oraz rodzinom poszkodowanych. Osobom poszkodowanym zostanie udzielona niezbędna pomoc medyczna. Ranni zostaną przewiezieni do najbliższych placówek medycznych • Dyrektor/ Kierownik obiektu
• Wójt Gminy
• KP Policji
• PSSE
• Pogotowie energetyczne
• Pogotowie gazowe
• PINB
W sytuacji wystąpienia incydentu, o którym mowa wyżej, konieczne będzie zorganizowanie systemu powiadamiania rodzin osób poszkodowanych oraz skuteczna obsługa informacyjno-medialna ze strony pracowników Urzędu Gminy:
zapewnienie w czasie zdarzenia kryzysowego właściwego przepływu informacji;
wyznaczenie osoby/osób odpowiedzialnych za kontakt z mediami;
zorganizowanie punktu prasowego;
współpraca ze Starostwem Powiatowym .
Za kontakty z mediami odpowiada:
Wójt Gminy;
Sekretarz Gminy;
Rzecznik prasowy KP Policji
przypadku wystąpienia incydentu na terenie obiektów użyteczności publicznej, zaleca się unikanie szybkiego wskazania przyczyn lub winy. Oficjalne komentarze na ten temat powinny pojawić się dopiero po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich zagadnień po konsultacji ze KP Policji w Krakowie
Należy przekazywać na miejscu zdarzenia informacje, które powinny skupiać się na aktualnej sytuacji, zaangażowanych siłach i środkach prowadzących działania ratownicze, wyjaśnieniach co się dzieje i co się zamierza robić, jakie działania będą prowadzone w kolejnych etapach akcji. • Wójt Gminy
• Sekretarz Gminy
• Dyrektor/Kierownik obiektu budowlanego
V. POTRZEBY W PRZYPADKU PRZEDŁUŻAJĄCYCH SIĘ DZIAŁAŃ
Wójt Gminy może wnioskować do Wojewody Małopolskiego o użycie pododdziałów Sił Zbrojnych w szczególnej sytuacji wymagającej wykonania zadań specjalnych, m.in. poszukiwawczo – ratowniczych, ewakuacji poszkodowanej ludności i mienia, izolowania obszaru występowania zagrożeń lub miejsca prowadzenia akcji ratowniczej, wykonywania prac zabezpieczających, ratowniczych i ewakuacyjnych przy zagrożonych obiektach budowlanych, prowadzenia prac wymagających użycia specjalistycznego sprzętu technicznego.
Komendant KP Policji wystąpić z wnioskiem do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie o skierowanie dodatkowych sił i środków na miejsce zdarzenia w przypadku niewystarczającej ilości własnych sił i środków.
W przypadku dużej ilości rannych oraz niedostatecznej ilości łóżek w Szpitalu osoby poszkodowane mogą zostać przewiezione do innych szpitali.