Skip to main content
search
Aktualności

Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki uczyło tysiąc uczniów, że powietrze jest na wagę złota

By 11 grudnia 2018No Comments

Ostatnia aktualizacja 11 grudnia 2018 przez admin

Powietrze na wage3 maleStowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki opracowało i w październiku 2018 r. przeprowadziło trzecią już edycję projektu edukacji ekologicznej „Powietrze na wagę złota 3”, którą objęło tysiąc uczniów z 4 szkół w 3 gminach powiatu krakowskiego, w tym ok. 500 z gminy Zielonki. Projekt był realizowany przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki we współpracy ze Studenckim Kołem Naukowym Fizyków Bozon z AGH przy wsparciu finansowym Powiatu Krakowskiego. We wcześniejszych dwóch edycjach projektu „Powietrze na wagę złota”, przeprowadzonych w poprzednich latach, uczniowie zapoznawali się ze składem powietrza, analizowali odczyty czujników zamontowanych na zlecenie SRGZ na budynkach szkolnych. W tegorocznej edycji „Powietrza na wagę złota” mieli okazję złapać zanieczyszczenia powietrza przy pomocy prostych urządzeń, takich jak odkurzacz, obliczyć ich objętość w klasie, zamknąć smog w słoiku, ale przede wszystkim zdać sobie sprawę, że problem jakości powietrza nie posiada granic administracyjnych, a ściany domu nie stanowią ochrony przed negatywnymi skutkami oddychania zanieczyszczonym powietrzem.

Tym razem współpracownicy Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Zielonki z koła naukowego Bozon z AGH odwiedzali szkoły w powiecie krakowskim z programem edukacyjnym, który nazwali „Straszak”. Przeprowadzili 50 godzin zajęć dla uczniów szkół podstawowych, w gminie Zielonki odbyły się one w szkołach w Bibicach i Zielonkach, a także w szkole w Będkowicach (gm. Wielka Wieś) i szkole w Michałowicach.

Blisko tysiąc uczniów z 50 klas z 3 gmin zdobyło wiedzę praktyczną z zakresu pomiaru jakości powietrza, uświadamiając sobie jednocześnie problem, jakim jest zanieczyszczenie powietrza. Udało nam się trudną naukową wiedzę przekazać im w przystępny sposób. Jako sposób na zniwelowanie skali problemu uczniowie wymieniali najczęściej alternatywne źródła odnawialnej energii. Zadaniem z każdej lekcji było przeprowadzenie rozmowy z dorosłymi domownikami na temat możliwości ograniczenia wpływu mojej rodziny na emisję zanieczyszczeń do powietrza. Zakładamy, że około połowa uczestników zajęć odrobiła zadanie, a zatem dodatkowo wyedukowano około tysiąc osób dorosłych – podsumowuje projekt Jacek Pietrzyk, wiceprezes Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Zielonki i autor projektu.

Close Menu
 
21 kwietnia 2024
Skip to content