Ostatnia aktualizacja 9 czerwca 2025 przez AO
Zgodnie z projektem uchwały, Strefa Czystego Transportu (SCT) ma zostać wprowadzona w Krakowie od stycznia 2026 roku. Ograniczenia objęłyby aż 43% pojazdów zarejestrowanych w powiatach krakowskim i wielickim – to ok. 173 tys. samochodów. Mieszkańcy Krakowa nie byliby objęci żadnymi restrykcjami.
Wójtowie i Burmistrzowie Gmin Metropolii Krakowskiej – w tym Wójt Gminy Zielonki Mirosław Golanko – apelują o sprawiedliwe i racjonalne rozwiązania, które:
- będą jednakowe dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych,
- uwzględnią realny wpływ poszczególnych źródeł emisji,
- zostaną wprowadzone stopniowo – zaczynając od najbardziej emisyjnych pojazdów,
- uwzględnią okres przejściowy umożliwiający dostosowanie się do nowych przepisów.
„W pełni rozumiemy konieczność działań na rzecz poprawy jakości powietrza. Jednak, tak jak przy likwidacji kotłów węglowych, w działania te powinni zaangażować się zarówno mieszkańcy Krakowa, jak i gmin ościennych. Proponowane rozwiązania powodują, że mieszkańcy Krakowa nie będą zobowiązani do podjęcia wysiłku w celu ograniczenia emisji dwutlenku azotu, dodatkowo brakuje danych potwierdzających w jakim stopniu pojazdy mieszkańców gmin ościennych odpowiadają za przekroczenie dopuszczalnych norm jakości powietrza” – podkreśla Mirosław Golanko, Wójt Gminy Zielonki.
Dane GIOŚ wskazują, że przekroczenia norm NO₂ w Krakowie są lokalne i umiarkowane, a brak szczegółowych analiz uniemożliwia ocenę, w jakim stopniu za jakość powietrza odpowiadają pojazdy spoza miasta.
Gminy nie sprzeciwiają się poprawie jakości powietrza – apelują o konstruktywny dialog, współpracę i rozwiązania, które będą akceptowalne społecznie.
Wspólna odpowiedzialność za środowisko wymaga współpracy – nie jednostronnych decyzji.
Więcej informacji na https://metropoliakrakowska.pl