Skip to main content
search
Aktualności

Wójtowie i Burmistrzowie Gmin Metropolii Krakowskiej wspólnie o Strefie Czystego Transportu w Krakowie

By 11 lutego 2025No Comments

Ostatnia aktualizacja 12 lutego 2025 przez DC

Wójtowie i Burmistrzowie gmin należących do Stowarzyszenia Metropolia Krakowska przedstawili stanowisko dotyczące wdrażania Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Apelują oni o uwzględnienie w projekcie uchwały Rady Miasta Krakowa zasad, które pozwolą na skuteczne i sprawiedliwe wdrażanie zmian dla wszystkich mieszkańców Metropolii.

Współpraca na rzecz efektywnych działań

Gminy zrzeszone w Metropolii Krakowskiej w 2024 roku przyjęły Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego (SUMP), który zakłada wdrażanie SCT jako narzędzia we wspólnej walce o poprawę jakości powietrza. Skuteczność wspólnych działań gmin Metropolii Krakowskiej została potwierdzona sukcesami w likwidacji kotłów węglowych, co znacząco wpłynęło na redukcję emisji zanieczyszczeń. Teraz skoordynowane i przemyślane podejście jest niezbędne w obszarze zanieczyszczeń pochodzących z transportu, a wszystko po to, aby zapewnić mieszkańcom możliwość oddychania powietrzem pozbawionym szkodliwych substancji.

– Redukcja emisji zanieczyszczeń transportowych to kolejny krok w walce o czyste powietrze zarówno, w Krakowie, jak i w całej Metropolii Krakowskiej. Potrzebujemy skoordynowanych i przemyślanych rozwiązań, aby skutecznie ograniczyć ruch pojazdów emitujących nadmierne ilości zanieczyszczeń, a jednocześnie nie doprowadzić do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców gmin metropolii – podkreśla Krzysztof Wołos, Wójt Gminy Wielka Wieś, Członek Zarządu Stowarzyszenia.

Strefa Czystego Transportu – co już zrobiono?

Wdrożenie Strefy Czystego Transportu to nie tylko obowiązek wynikający z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale też ważny element strategii ochrony środowiska. Już w 2022 roku Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę ws. SCT, zakładającą stopniowe ograniczenia w ruchu pojazdów emitujących nadmierne ilości zanieczyszczeń. Aktualnie trwają prace nad jej aktualizacją.

– Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania. Najważniejsze jest zapewnienie mieszkańcom wszystkich gmin Metropolii Krakowskiej czytelnych zasad oraz okresu przejściowego powalającego na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Musimy stworzyć warunki, w których każdy będzie miał czas na dostosowanie się do nowych regulacji – komentuje Mirosław Golanko, Wójt Gminy Zielonki, Przewodniczący Komisji ds. Środowiska, Przestrzeni i Mobilności Stowarzyszenia Metropolia Krakowska.

Postulaty gmin Metropolii Krakowskiej

Wójtowie i Burmistrzowie gmin członkowskich Stowarzyszenia apelują o:

Jednolite zasady dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych. Nowe zasady powinny w jednakowym stopniu dotyczyć zarówno mieszkańców Krakowa, jak i gmin ościennych.

Granice SCT dopasowane do realnych potrzeb. Strefa powinna obejmować obszar proporcjonalny do rzeczywistych potrzeb i możliwości organizacyjnych, uwzględniając m.in. lokalizacje parkingów Park&Ride.

Okres przejściowy minimum 5 lat Wprowadzenie SCT wymaga czasu, aby mieszkańcy i przedsiębiorcy mieli możliwość dostosowania się do zmian.

Stopniowe wdrażanie ograniczeń SCT powinna być wdrażana etapowo, zaczynając od pojazdów niespełniających żadnych norm emisji.

Przejrzystość zasad funkcjonowania SCT Jasne i zrozumiałe komunikaty dla mieszkańców dotyczące m.in.  granic strefy, pojazdów objętych ograniczeniami i możliwych wyjątków.

Wójtowie i Burmistrzowie Gmin Metropolii Krakowskiej rozumiejąc działania Prezydenta i Rady Miasta Krakowa w zakresie wprowadzenia SCT apelują o to, aby trwająca debata publiczna wykorzystywała pozytywne doświadczenia współpracy w likwidacji kotłów węglowych i doprowadziła do stworzenia rozwiązań, które zyskają szerokie poparcie mieszkańców Metropolii Krakowskiej.

Zdjęcia ze spotkania dotyczącego Strefy Czystego Powietrza

Close Menu
 
19 marca 2025
The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.
Skip to content