Skip to main content
search
Północna Obwodnica Krakowa

Minister infrastruktury o Północnej Obwodnicy Krakowa

By 6 sierpnia 2013No Comments
Print Friendly, PDF & Email

Ostatnia aktualizacja 6 sierpnia 2013 przez admin

Jest szansa na wpisanie Północnej Obwodnicy Krakowa do rządowego programu budowy dróg i autostrad, a co za tym idzie na finansowanie jej budowy przez rząd – jak zapewnił wczoraj minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Jednak autorzy przygotowanej koncepcji budowy POK, czyli województwo małopolskie i miasto Kraków do tej pory nie wystąpili z takim wnioskiem.

 

Wójt Bogusław Król i przewodniczący Rady Gminy Zielonki Ryszard Krawczyk uczestniczyli 1 lipca w Zabierzowie w spotkaniu z ministrem C. Grabarczykiem. Jednym z tematów podjętych podczas spotkania był problem Północnej Obwodnicy Krakowa. W tej sprawie wypowiadał się m.in. wicemarszałek województwa małopolskiego Marek Sowa, który poinformował, iż została przygotowana koncepcja budowy POK i województwo złożyło wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie o wydanie tzw. decyzji środowiskowych. Jednak województwo zostało wezwane do uzupełnienia wniosku, jak czytamy w piśmie ”o oświadczenie czy POK będzie drogą wojewódzką, a Zarząd Województwa będzie pełnił funkcję inwestora, lub przedłożenie stosownych porozumień z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad do występowania w roli inwestora dla drogi krajowej”.
Stąd wójt Bogusław Król zapytał ministra, czy minister zamierza wprowadzić POK do rządowego programu, a jeśli tak to kiedy i kiedy planowane jest rozpoczęcie inwestycji; oraz czy zostało podpisane porozumienie miedzy zarządem województwa małopolskiego a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie Północnej Obwodnicy Krakowa.
– Dla mieszkańców stolicy Małopolski najważniejsze jest rozstrzygnięcie w sprawie Północnej Obwodnicy Krakowa. Ja definiuję ten problem jako najważniejszy – rozpoczął minister infrastruktury.  – Ale jak powiedział marszałek Sowa ta droga nie została ujęta w programie budowy dróg krajowych i autostrad. My, jako rząd jesteśmy związani tym programem, ja nie mogę dyktować dróg tak jak bym chciał, tylko muszę się trzymać tego planu, przygotowanego jeszcze za mojego poprzednika. Jednak program budowy dróg krajowych nie jest programem, który został przyjęty raz na zawsze. Przypomnę, iż został przyjęty  w 2007 r. i miał się zakończyć w 2012 r. My, jako resort infrastruktury, przygotowaliśmy korekty do tego programu i chcemy przesunąć końcową datę realizacji programu do 2015 r. Ten program jest już w uzgodnieniach – i sądzę, że skutkiem uzgodnień z województwem małopolskim i władzami Krakowa może być rozszerzenie programu o tę część obwodnicy Krakowa. Jest szansa na poszerzenie rządowego programu, ponieważ projekt Północnej Obwodnicy Krakowa jest dobrze przygotowany.
Równocześnie minister C. Grabarczyk podkreślił, iż teraz priorytetem dla rządu jest odbudowa dróg krajowych zniszczonych przez powódź, stąd budową obwodnic miast rząd zajmie się w drugiej kolejności.
Drugim tematem podjętym przez wójta podczas spotkania były inwestycje sieciowe w terenach zamkniętych – kolejowych: czy są szanse na ułatwienia w tej sprawie, bowiem gmina od lat boryka się z problemem przejścia w tych terenach z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.
– Przygotowujemy ustawę, tak że niedługo problemy z projektowaniem inwestycji na tych terenach staną się przeszłością – odpowiedział minister.
MKF

Close Menu
 
4 lipca 2022
Skip to content