Skip to main content
search
Aktualności

Na styku gminy Zielonki i dzielnicy Prądnik Biały

By 2 maja 2016No Comments

Ostatnia aktualizacja 2 maja 2016 przez admin

DSCN0052mos28 kwietnia, na spotkaniu w Urzędzie Gminy Zielonki, z przewodniczącym rady  dzielnicy IV miasta Krakowa – Prądnik Biały – omówiono ważne dla mieszkańców sprawy komunikacyjne. Gmina Zielonki sąsiaduje z dzielnicą IV miasta Krakowa od Pękowic po Węgrzce. Z przewodniczącym Jakubem Koskiem, również radnym miasta Krakowa, spotkali się wójt gminy Zielonki Bogusław Król oraz radni i sołtysi z okręgów przygranicznych: Marzena Gadzik-Wójcik, Anna Sieńko, Antoni Banaś, Władysław Orzechowski i Krzysztof Olawski.

Nakreślono ważne dla mieszkańców sprawy. W ubiegłym roku Rada Dzielnicy IV Prądnik Biały podjęła uchwałę, w której poparła wniosek gminy Zielonki o rozszerzenie procedowania budowy Trasy Wolbromskiej na odcinku w Krakowie o fragment pomiędzy ul. Pachońskiego a jej kontynuacją na terenie gminy Zielonki, podkreślając brak protestów mieszkańców dzielnicy przeciwko realizacji drogi, a nawet oczekiwanie mieszkańców realizacji tej inwestycji. W swoim zakresie Rada Gminy Zielonki również przychyliła się do tego wniosku i zabezpieczyła w 2016 roku finansowanie przedmiotowej inwestycji podejmując stosowną uchwałę o przeznaczeniu na ten cel 75 tys. zł. Obecnie sprawa jest procedowana w Zarządzie Dróg Wojewódzkich, będącym inwestorem przedmiotowej inwestycji. Na spotkaniu potwierdzono fakt konieczności budowy tego odcinka drogowego.
Kolejnym problemem do rozwiązania na styku gmin są przystanki komunikacji zbiorowej na granicy stref: przystanek na Al. 29 Listopada – Trzecia Góra w Bibicach oraz pętla w  Pękowicach, które wymuszają kupno biletu aglomeracyjnego przez mieszkańców gminy Zielonki i Krakowa. Zasugerowano, aby przystanki te były w strefie miejskiej. Jednak zdaniem przewodniczącego dzielnicy z tym argumentem należałoby się zwrócić do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, albowiem może się to wiązać z podniesieniem cen biletów. Niewykluczone również, że problem ten mógłby być rozwiązany na rzecz mieszkańców Krakowa w planowanej karcie krakowianina.
Ponadto omówiono sprawę przystanków komunikacji zbiorowej na ul. Glogera i Dożynkowej w Krakowie, które wymagają budowy peronów i ciągów pieszych pomiędzy peronami, aby zapewnić właściwy poziom bezpieczeństwa. Problem przystanku na ul. Dożynkowej omówiła wiceprzewodnicząca Rady Gminy Zielonki Marzena Gadzik-Wójcik. Przedstawiła propozycję przeniesienia przystanku na teren gminy Zielonki, bądź konieczność budowy peronów i odcinków chodnika pomiędzy przystankami na terenie Krakowa. Sprawa ta była już poruszana przez gminę w ZIKIT Kraków, ale nie było zgody na przeniesienie przystanku, a sprawa ich pozostawienia w istniejącym miejscu z koniecznością budowy peronów i chodnika nie została rozstrzygnięta przez Kraków.

Sprawę przystanku na ul. Glogera omówił radny gminy i sołtys Zielonek Władysław Orzechowski przypominając, że ulicą tą przemieszcza się ok. 20 tys. samochodów na dobę i ciężko jest się tam poruszać pieszo bez chodnika, podczas gdy na terenie gminy Zielonki chodnik już jest, a brak peronów przystankowych powoduje liczne niedogodności dla pasażerów autobusów. Ten odcinek drogowy ze względu na lokalizację w jego ciągu wielkopowierzchniowego obiektu handlowego generuje znacznie większy ruch. Wójt nadmienił, że przy drodze wojewódzkiej gmina sfinansowała projekt chodnika i wnioskuje do województwa o finansowanie jego budowy w ramach inicjatyw samorządowych, aby zapewnić ciągłość chodnika od Krakowa do ul. Długopolskiej w Zielonkach.
Jakub Kosek poinformował, że na ul. Glogera postępuje budowa osiedla mieszkaniowego i mają powstać kolejne inwestycje, a deweloperzy dostają w warunkach pozwolenia na budowę wykonanie nowej infrastruktury w przedmiotowym terenie i niewykluczone, że w ramach tych inwestycji powstaną wnioskowane zakresy robót, na co liczy przedstawiciel Krakowa. Poinformował również zebranych, że dzielnicy nie stać na budowę chodników w tym miejscu. Dzielnica posiada budżet roczny w wysokości 3 mln zł, a jej potrzeby inwestycyjne są znacznie większe.
Kolejnym omówionym tematem była sprawa ścieżek rowerowych, które umożliwiłyby przejazd rowerem do gminy i dalej do Ojcowskiego Parku Narodowego z ominięciem drogi wojewódzkiej. Najbardziej optymalny wydaje się projekt realizowany przez województwo pn. „Velo Prądnik”, który zakłada przejazd z Witkowic na teren boiska Zieleńczanki. Wójt chciałby  wspólnie z dzielnicą promować te rozwiązania, tak aby połączyć prawie 90 km szlaków gminnych z Krakowem. Jakub Kosek obiecał przyjrzeć się omawianym problemom.
IO

Close Menu
 
23 stycznia 2025
The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.
Skip to content