Skip to main content
search
Zachodnia Obwodnica Zielonek

O trasie wolbromskiej (zachodniej obwodnicy Zielonek) na komisji budżetu Województwa Małopolskiego

By 28 sierpnia 20156 marca, 2022No Comments

Ostatnia aktualizacja 6 marca 2022 przez AO

Zakres drogowy Model obc male

27 sierpnia komisja budżetu, mienia i finansów Województwa Małopolskiego skierowała do Zarządu Województwa Małopolskiego wniosek o wprowadzenie do projektu Uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Województwa Małopolskiego na lata 2015-2020 zadania inwestycyjnego pod nazwą: Północny odcinek Trasy Wolbromskiej od ul. Pachońskiego do granicy miasta Krakowa wraz z zachodnią obwodnicą Zielonek. Stało się to po wystąpieniach wójta gminy Zielonki Bogusława Króla i radnego gminy Zielonki Krzysztofa Olawskiego. Głos samorządu gminy Zielonki w sprawie konieczności budowy zachodniej obwodnicy Zielonek i jej kontynuacji po stronie Krakowa został silnie poparty przez radnego województwa Kazimierza Czekaja. Przypomnijmy, że droga ta ma docelowo udrożnić wjazd do Krakowa i wyjazd z miasta od strony północnej oraz zmniejszyć nasilenie ruchu samochodowego w centrum miejscowości Zielonki na drodze wojewódzkiej Kraków – Wolbrom. Film jak wygląda ten ruch: tutaj.

Wójt Bogusław Król przedstawił radnym komisji budżetu zaawansowanie prac – opracowano dokumentację projektową do decyzji środowiskowej dla odcinka nowej trasy wolbromskiej na odcinku od Trojanowic do granicy miasta przy os. Łokietka w Zielonkach (3,9 km), opracowanie zostało przygotowane na mocy porozumienia z 2012 roku pomiędzy Województwem Małopolskim i Gminą Zielonki i wspólnie sfinansowane. Wójt mówił o konieczności zapewnienia kontynuacji prac, czyli konieczności przygotowania dokumentacji trasy wolbromskiej dla odcinka od granic gminy Zielonki do ul. Pachońskiego (950 m) oraz uwzględnienia w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Małopolskiego na lata 2015-2020 środków na przygotowanie pełnego zakresu projektu tej trasy od Trojanowic w gminie Zielonki do ul. Pachońskiego w Krakowie wraz z zapewnieniem finansowania budowy całej trasy.
Radny gminy Krzysztof Olawski, zaproszony na spotkanie przez przewodniczącego komisji budżetu mienia i finansów, jako przedstawiciel mieszkańców, zaprezentował film, który naocznie zobrazował radnym województwa nasilenie ruchu samochodowego na jednym z dwóch skrzyżowań w centrum Zielonek i konieczność budowy nie tylko zaprojektowanego odcinka od Trojanowic do granicy gminy przy os. Łokietka, ale i brakującego odcinka trasy po stronie Krakowa do ul. Pachońskiego; wyraził opinie 600 osób mieszkańców os. Łokietka i Zielonek w tej sprawie sprzeciwiających się brakowi kontynuacji trasy po stronie miasta. Zakomunikował, że mieszkańcy nie rozumieją dlaczego nie ma w budżecie województwa środków na dokończenie dokumentacji dla całego odcinka obwodnicy i rozważają podjęcie aktywniejszych form protestu.
Radny Miasta Krakowa i równocześnie przewodniczący Rady IV Dzielnicy Prądnik Biały Jakub Kosek, poparł wniosek o wpisanie realizacji trasy do WPF Województwa Małopolskiego, podkreślając brak protestów mieszkańców dzielnicy przeciwko realizacji drogi wolbromskiej, a nawet oczekiwanie mieszkańców realizacji tej inwestycji.
Po pełnej emocji dyskusji, w której uczestniczył członek Zarządu Województwa Małopolskiego Jacek Krupa, radny województwa Kazimierz Czekaj skierował wniosek formalny o uwzględnienie nowej trasy wolbromskiej na odcinku od ul. Pachońskiego do granic gminy w zakresie projektowania DUŚ (Decyzja o Uwarunkowaniach Środowiskowych) i w całości w zakresie realizacyjnym w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2015 –2020. Wniosek został większością głosów radnych przyjęty.
Gotowy już projekt Zachodniej Obwodnicy Zielonek (trasy wolbromskiej) na terenie gminy Zielonki zawiera połączenie węzłem z procedowaną przez województwo koncepcją Północnej Obwodnicy Krakowa. Roboczo szacowana wartość zadania na całej długości od Trojanowic do ul. Pachońskiego, łącznie z wykupami gruntów na całym odcinku oraz obiektami mostowymi (wraz z wykonaniem połączenia z POK) to ok. 110-140 mln zł.  W nowej perspektywie finansowania Województwa Małopolskiego jest prawie 1 mld złotych na drogi o charakterze regionalnym spełniających kryteria połączenia tzw. węzłów TEN (Transeuropejska Sieć Transportowa).

 

1. Udostępniony na stronie film obrazujący ruch samochodowy na drodze wojewódzkiej 794 w centrum Zielonek został wykonany społecznie przez p. Krzysztofa Olawskiego.

 

2. Na mapie: kolor czerwony – zaprojektowana Obwodnica Zielonek (trasa wolbromska), zielony – odcinek dotychczas nie objęty projektowaniem.

Kolor niebieski – Północna Obwodnica Krakowa.

Zakres drogowy Model obc

Close Menu
 
18 lutego 2025
The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.
Skip to content