Skip to main content
search
Aktualności

Tunel pod Zielonkami

By 17 stycznia 2024No Comments

Ostatnia aktualizacja 17 stycznia 2024 przez Marek Skiba

Trwają prace związane z budową Północnej Obwodnicy Krakowa, realizowanej przez konsorcjum firm – tureckiej Gülermak i polskiej Mosty Łódź. 16 stycznia nastąpiło przebicie najdłuższego w gminie Zielonki tunelu. Podczas tego wydarzenia nie zabrakło licznie przybyłych przedstawicieli mediów, którzy wraz z przedstawicielami władz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wspólnie wyczekiwali chwili, w której nastąpi połączenie wschodniego i zachodniego odcinka tunelu.

Budowany obiekt ma 653 metry długości i będzie to drugi w naszej gminie tunel, obok ukończonego kilka miesięcy wcześniej, o długości 496 m, tunelu w Batowicach. Wewnątrz tunelu znajdują się dwie nawy, każda ma 17 metrów szerokości oraz 6 metrów wysokości. Pozwoli to na poprowadzenie jezdni o 3 pasach ruchu w każdą stronę. Co około 110 metrów znajdują się przejścia awaryjne. Podczas budowy wywieziono 200 tys. m3 ziemi.

Obiekt inżynierski budowany jest metodą podstropową. Polega ona zdjęciu wierzchnich warstw ziemi, do głębokości stropu tunelu. Następnie wykop pogłębia się w miejscach ścian tunelu – tzw. ścian szczelinowych, które zalewa się „zbrojonym betonem”. W naszym przypadku mają szerokość od 80 do 100 cm oraz głębokość od 10 do 27 metrów. Po uzyskaniu optymalnej wytrzymałości ścian, na ziemi układa się szalunek, który później zalewa się betonem, tworząc w ten sposób strop tunelu – tu o grubości około 150 cm. W kolejnym etapie zasypuje się „betonową obudowę tunelu”. Ostatnim etapem jest drążenie tunelu i usuwanie urobku, który znajduje się pomiędzy ścianami i stropem tunelu. Po jego oczyszczeniu przystępuje się do betonowania dna tunelu oraz prac wykończeniowych.

Najniższy punkt tunelu znajduje się dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach. Według informacji GDDKiA w tunelu będą: 64 kamery, 23 wentylatory, 418 lamp, 10 telefonów alarmowych oraz 32 głośniki. Na całym odcinku będzie zainstalowany system automatycznego gaszenia pożarów – pierwszy taki w Polsce. Maksymalna prędkość obowiązująca podczas przejazdu będzie wynosić 80 km/h.

Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa ma zakończyć się jesienią tego roku.

MS

Poniżej prezentujemy galerię zdjęć z tego wydarzenia.

 

Close Menu
 
17 maja 2024
Skip to content